Min medieomtale

Min medieomtale

Medieomtale er nødvendig, hvis man vil ‘ud over rampen’ med sine publikationer. Folk læser meget sjældent noget uden at kende noget som helst til hverken forfatteren eller emnet. Med andre ord er det bare om at få gjort opmærksom på eksistensen af sin bog.

Men medieomtale er også en en svær størrelse. En kæmpe udfordring. For hvad nu, når man – som mig fx – er aldeles ukendt? Hvem vil skrive om ens bog eller have forfatterbesøg? Svaret er desværre, at det er der som udgangspunkt stort set ingen, der vil.

Læs om hvor og hvordan jeg arbejder på at få min medieomtale.

Forfatterportræt Liv 5
Mediekontakt og -omtale kræver mere end et forfatterportræt og at kigge drømmende ud ad vinduet.

Dårlig omtale er bedre end ingen?

Man siger, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Det findes der nok ikke et endegyldigt bevis på. Men det er da en interessant tanke, om endnu flere ville læse det jeg skriver, hvis jeg fx gik nøgen rundt inde i en stor boghandel og sørgede for, at folk tog billeder af mig til deres sociale medier.

Jeg er lidt for blufærdig og lidt for snævert tænkende til at kaste mig ud i nøgenheds-eksperimentet, så jeg arbejder i stedet benhårdt på min egen, meget mere kedelige, facon.

Hvordan får jeg min medieomtale?

Selvom jeg måske ikke umiddelbart er så interessant, kan min (liv)historie heldigvis godt være det i det rette forum. Derfor holder jeg fast i det personlige. For som medieforbrugere vi vil alle helst have den personlige vinkel, den ægte og måske endda genkendelige historie.

Det betyder, at jeg, godt inspireret af Historieagenten, arbejder med at finde relevante mediehistorier. Mediehistorierne finder jeg både i min bog og i min (livs)historie for ad den vej at få medieomtale.

Roser til forfatteren
Hvilken forfatter vil ikke gerne have roser i mere end en forstand og omtales i medierne?

Hvilke historier til hvilke medier?

Helt lavpraktisk går det at finde mediehistorier ud på at matche et medies tone, temaer og målgruppe med en fortælling, hvor jeg kan bidrage med en (min specifikke) vinkel.

Lokalaviser og biblioteker

I mit tilfælde har et medie været fx en lokalavis og et lokalt bibliotek, som jeg har kontaktet i kraft af min bopæl. Her har jeg bl.a. fortalt om, hvor jeg helt præcist sidder og skriver mine bøger. Det er blevet til en artikel i VanløseLiv og et oplæg på byens bibliotek.

Fagblade

Jeg har også brugt mit fagforeningsblad, Akademikerbladet, som medie. Her har jeg fået publiceret et online-indlæg om, hvordan jeg som forfatter bruger min faglighed på en ny, og for mig i første omgang, overraskende måde.
Læs indlægget ‘Ny brug af faglighed: Stress sygemelding prikkede til Christinas indre forfatter’ her.
På samme vis er det lykkedes mig at få publiceret en artikel i online-fagbladet Bogmarkedet.dk om min bumlede vej til at blive forfatter. Læs en pdf-version af artiklen ‘Et eventyr uden magiske tryllefeer: Kampen for at blive forfatter’ her.

Livsstilsmagasiner

Blandt oplagte medier er der også en bred pallette af magasiner, som har fokus på livsstil og sundhed og kvinder. Det er heldigvis temaer, som går rigtig godt i spænd med min og bogens historie om bl.a. stress og status på midtvejslivet. Over for disse medier har jeg derfor fokuseret på min vej fra stress og sygemelding til en roman om det uperfekte liv. Og på processen fra stille og indadvendt til handlekraftig og klogere. Og på kampen for at tro på sig selv og kæmpe indædt for det (den bog), man tror på.
Det er (foreløbig) lykkedes mig at få et interview i Magasinet liv.
Læs interviewet fra Magasinet Liv her.
Og få indblik i ‘behind the scenes’ før og efter medieomtalen i Magasinet Liv her.

For alle medier gælder det, at det konstant er mit fokus at dele ud af min historie på en måde, så den er vedkommende for den pågældende målgruppe.

Anmeldelser på SoMe

Anmeldelser hører også med til min medieomtale. Rigtig mange bogbloggere er anerkendte og når bredt ud! Det er lykkedes mig at få et lille interview om mig og STATUS inkluderet i en anmeldelse, men interviews og den personlige vinkel er generelt ikke noget, i hvert fald bogbloggere bruger i deres omtale af en bog. Gode anmeldelser fungerer dog i høj grad som en blåstempling. Det kan være nyttigt, når man gerne vil i kontakt med et af de større mediehuse, som har mange historier at vælge imellem.
Læs anmeldelser af STATUS her.

På samme vis har jeg brugt anmeldelser i min kontakt til cafeer vedr. forfatteroplæg. Og selve cafeen som medie fungerer også glimrende: Jo flere steder du holder oplæg, jo flere publikummer og jo bredere kommer din og bogens selvsagt historie ud.

Inspiration til beslutningstageren

Når jeg har fundet et match mellem medie og historie, skriver jeg et artikeludkast for at inspirere den pågældende redaktør/beslutningstager. Herefter handler det om (den ofte grænseoverskridende) kontakt til mediet.

Håbet er selvfølgelig, at min vinkel vækker interesse og ender med et indlæg, et oplæg, en artikel – og til slut flere læsere af min bog.

Hårdt arbejde

At finde, reseache, matche, skrive og ‘sælge’ en mediehistorie er hårdt og tidskrævende arbejde. Heldigvis er det også vildt spændende og udfordrende for en kommunikationsnørd som mig. Og som jeg har skrevet 1000 gange før, så synes jeg ikke rigtig, der er noget alternativ til at kæmpe for min medieomtale.

Det skulle da lige være at gå nøgen rundt i en boghandel…. eller skrive bøger kun til skuffen. Men det bliver et ‘nej tak’ til begge scenarier herfra 🙂

Læs evt. mine indlæg om mit ‘hårde liv’ som min egen promoveringsagent og/eller om min snoede forfatterrejse.

Eller kontakt mig gerne på Instagram eller via mail på christina.w.born@gmail.com for en snak om oplæg, indlæg, artikler eller andet spændende.